Lokale undervisningsplaner
De lokale undervisningsplaner på EUD
Her finder du undervisningsplanerne for skolens erhvervsuddannelser.
I undervisningsplanerne kan du læse om:
- Mål for undervisningen
- Indhold i undervisningen
- Evaluering og bedømmelse.
Overgangsordninger fastsat af skolen
For elever, der ønsker at overgå til uddannelsen efter den nye uddannelsesbekendtgørelse på en uddannelse, foretages en individuel kompetencevurdering af, om eleven opfylder de nye adgangskrav til henholdsvis grund- og hovedforløbet. Vurderingen foretages i et samarbejde mellem det enkelte team, den pædagogiske uddannelsesleder og skolens vejledningscenter.
Elever, der følger de gamle regler, og som lever op til de nye overgangskrav, kan frem til påbegyndelse af 1. hovedforløb blive overflyttet til nye regler ved anmodning til skolen. Har eleven en uddannelsesaftale, skal der også komme en anmodning fra virksomheden.
Bemærk: Der er enkelte lokale undervisningsplaner, som fortsat vil være at finde under den enkelte uddannelse i 2024.
Grundforløbsprøver
De lokale undervisningsplaner på HANSENBERG
På HANSENBERG får eleverne lyst til at lære mere – og gennem en undervisning, der er anvendelsesorienteret, skabes der sammenhæng med skole og virksomhed.
Uddannelserne giver mening for eleverne ved at skole og virksomhed i et samarbejde giver mulighed for at tilegne sig de bedste erhvervskompetencer.
God undervisningspraksis på HANSENBERG
Modellen herover visualiserer det overordnede pædagogiske, didaktiske og metodiske grundlag for undervisningens gennemførelse. Den er undervisernes referenceramme, både når det handler om at planlægge et undervisningsforløb, og når det gælder om at evaluere og reflektere over, om et undervisningsforløb lever op til sit fulde potentiale.
Undervisningen på grundforløbets første og anden del på HANSENBERG
Grundforløb 1
Undervisningen på Grundforløb 1 (GF1) er for elever, der kommer direkte fra folkeskolen. På Grundforløb 1 er undervisningen kendetegnet ved, at teori og praksis kombineres i anvendelsesorienteret, værkstedsbaseret undervisning i projekter, hvor undervisningen er differentieret, så den enkelte elev bliver udfordret på egne evner og interesser i udviklingen af relevante kompetencer.
Det centrale i tilrettelæggelsen af undervisningen er at stimulere elevens nysgerrighed og skabe rum til refleksion og fordybelse.
Grundforløb 2
Grundforløb 2 (GF2) er for de elever, der har gennemført Grundforløb 1, og for de elever, der har begyndende erhvervskompetencer eller supplerende grunduddannelse. Alle elever, der starter direkte på Grundforløb 2, deltager i en uddannelsesparathedsvurderingssamtale (UPV-samtale) med en af skolens vejledere.
Undervisningen på Grundforløb 2 består af 20 ugers fagspecifik undervisning kombineret med en række obligatoriske grundfag, som er målrettet en konkret uddannelse. Undervisningen er organiseret omkring forskellige praksisnære og anvendelsesorienterede projekter, hvor eleverne lærer at anvende metodiske og processuelle discipliner i en praktisk, faglig kontekst. Der etableres et fagfagligt fællesskab med fokus på elevens undersøgende, eksperimenterende og reflekterende praksis.
Det overordnede mål med Grundforløb 2 er at gøre eleverne kvalificerede, motiverede og afklarede til at fortsætte på et hovedforløb og dermed gennemføre en erhvervsuddannelse.
Undervisningen på Grundforløb 2 tager udgangspunkt i uddannelsens generelle kompetencekrav, herunder en række almenkompetencer, hvor en række krav skal opnås, for at eleven kan påbegynde undervisningen på et hovedforløb. Grundforløbets 2. del afsluttes med grundforløbsprøve samt grundfagseksamen.
Grundforløbsprøverne
Skolens standarder for indhold og niveau i alle grundforløbsprøver jf. § 27, stk. 6 findes her på hjemmesiden sammen med de lokale undervisningsplaner for skolens Grundforløb 2.
Grundfag på grundforløbets første og anden del
Eksaminationsgrundlaget, bedømmelsesgrundlaget og bedømmelseskriterier for grundfag, der afsluttes på henholdsvis grundforløbets første og grundforløbets andel del, findes i bekendtgørelsen om grundfag, erhvervsfag og erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne.
- Find bekendtgørelsen her: www.retsinformation.dk
Eksamensregler
- Skolens eksamensreglement – Find reglerne her: Eksamenshåndbog
- Læs mere om prøver og eksamen her: https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/proever-og-eksamen/om-proever-og-eksamen