Undervisning fortsætter via skærmen

Under coronakrisen

Sådan forholder vi os på HANSENBERG

læs mere om Coronasituationen

Virtuel undervisning stiller ekstra krav til både elever og lærere.

Selv om der nu er lukket op for, at nogle elever kan modtage undervisning i HANSENBERGs bygninger – deriblandt elever i 3.g og EUX-elever, der er på sidste år af deres uddannelse – er virtuel undervisning fortsat hverdag for de fleste af vores elever.

Dyrlæge og faglærer Ursula Poulsen er en af de undervisere, som bruger det online konferencesystem BigBlueButton i sin fjernundervisning. Systemet blev inkorporeret i den læringsplatform, som skolens lærere og elever til dagligt bruger, da det den 11. marts stod klart, at landets uddannelsesinstitutioner skulle lukke deres bygninger ned.

”Det er en helt anden måde at undervise på. Lærerne gennemfører undervisningen på mange forskellige kreative måder, og vi knokler for at gøre vores bedste”, forklarer Ursula Poulsen, som glæder sig til igen at kunne se både sine elever og kolleger i øjnene igen.

Kræver mere forberedelse

Hun fortæller, at hun og kollegerne deler erfaringer på kryds og tværs for at sikre eleverne den optimale undervisning:

”Vi sidder ofte og hjælper hinanden, når vi har fundet nye og anderledes veje. Der ligger meget mere forberedelse i det, fordi undervisningen ikke i forvejen er skræddersyet til det her setup”.

Ursula Poulsen laver virtuelle klasserum for sine elever, hvor hun blandt andet anvender PowerPoint, chat og såkaldte breakout rooms, hvor eleverne kan arbejde sammen i mindre grupper.

”Jeg laver elevaktivitet med små øvelser, som de skal løse sammen i breakout rooms. Det kræver noget af eleverne. De skal være med på det”.

Dyrlæge og faglærer ved HANSENBERG Ursula Poulsen er her i gang med – via BigBlueButton – at undervise i faget dyreadfærd på 2. hovedforløb. Her er Marie-Louise Kaarill en af eleverne.

Fungerer rigtig godt

En af de elever, der deltager i Ursula Poulsens virtuelle undervisning, er Marie-Louise Kaarill, der er i gang med 2. hovedforløb på uddannelsen til veterinærsygeplejerske.

”Både lærere og elever har haft en positiv indstilling til den nye situation, og alle er åbne over for den her form for undervisning. Jeg synes bare, det er fedt, at vi kan klare undervisningen på den måde, så vi for eksempel undgår at skulle forlænge vores uddannelse, fordi vi må udsætte skoleforløbet”, siger Marie-Louise Kaarill og tilføjer:

”Vi kan lave gruppearbejde i breakout rooms, og det fungerer rigtig fint. Vi skulle nok alle sammen lige vænne os til, at vi ikke sidder sammen fysisk – og nogle gange kan der godt være en del baggrundsstøj i mikrofonerne – men vi får det bedste ud af situationen”.

Kæmpe plus

Marie-Louise Kaarill er elev på Nordkystens Dyrehospital i Helsingør, og hun bor i København. Så når hun er på skolen, bor hun på HANSENBERGs skolehjem:

”For mig er det et plus med undervisning på denne måde, for det giver mig en masse dejlig kvalitetstid med min familie. Bare det, at jeg kan sove hjemme i min egen seng, er altså heller ikke helt dårligt”.

Hun peger dog også på, at der er en del praktisk undervisning – eksempelvis i laboratoriet – som skal foregå på HANSENBERG. Og så savner Marie-Louise Kaarill den personlige kontakt med de andre elever på veterinærsygeplejerskeuddannelsen:

”Jeg savner den sparring, man har med de andre elever uden for klasseværelset. Altså det, at man lige kan vende et emne over frokosten. Der er også en del på holdet, som jeg ikke tidligere har været på skoleforløb med. Jeg savner at have mødt dem – og fået sat ansigter på dem, jeg sidder og har gruppearbejde med”.

  • HANSENBERG er det eneste sted i landet, hvor du kan tage uddannelsen til veterinærsygeplejerske. Du kan se meget mere om uddannelsen her


Pressekontakt

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583



Brug for hjælp?

phone

Ring

Tlf. 79 32 01 00

dialog

Chat

signup

Tilmeld dig

Læs mere om tilmelding

Del siden