Databasen er fyldt med succes og sammenhold

vvs-energiuddannelsen

Den afsluttende prøve for VVS-elever på Grundforløb 2 er klaret i flot stil, og selv om eleverne i nedlukningsperioden har siddet hjemme bag skærmen, er sammenholdet helt i top.

Databasen er fyldt med succes og sammenhold

Sommerferien er over os – også for de elever på Grundforløb 2 (GF2), der har været til grundforløbsprøver på HANSENBERG.

Blandt dem er et hold VVS-elever, som har et stolt lærerteam i ryggen. For faglærer Lars Jørgensen og Bjarne Orla Nielsen – der underviser i erhvervsinformatik og matematik – ved godt, at vinterens virtuelle undervisning har været en udfordring for både elever og undervisere.

Alligevel er samtlige 17 VVS-elever kommet igennem grundforløbet med fine resultater, og Lars Jørgensen fremhæver især indsatsen i en teoriprøve med 25 spørgsmål, som har krævet IT-indsigt – og overblik, når der skal navigeres og findes svar i databaser.

”Jeg har aldrig tidligere oplevet så stor succes i lige netop den teoriprøve. COVID-19-situationen har helt sikkert medvirket til, at eleverne har fået mere fokus på vigtigheden af at have en personlig database at trække på – og som de forstår at søge på, og hvor de kan dele informationer med hinanden”, siger Lars Jørgensen.

Han henviser til, at der ved teoriprøven, som tæller cirka en tredjedel af grundforløbsprøven, blev uddelt to 7-taller, et 10-tal – mens resten fik 12. Og det til trods for, at IT langt fra har ligget på rygraden fra start. Det fortæller Bjarne Orla Nielsen, som eksempelvis har undervist eleverne i, hvordan de begår sig på nettet:

”Den viden, de er kommet med IT-mæssigt, har været begrænset, og det kom egentlig bag på mig. De er gode til at spille, men det har i den grad handlet om at give dem nogle gode IT-værktøjer, for dem har de under nedlukningen været tvunget til at bruge”.

Faglærer Lars Jørgensen

Jeg har aldrig tidligere oplevet så stor succes i lige netop den teoriprøve. COVID-19-situationen har helt sikkert medvirket til, at eleverne har fået mere fokus på vigtigheden af at have en personlig database at trække på – og som de forstår at søge på, og hvor de kan dele informationer med hinanden.

Forskellige udgangspunkter

To af de elever, der har klaret sig flot gennem forløbet, er Casper Tarp og Benjamin Sturm. På papiret kan de næsten ikke være mere forskellige.

Casper er 17 år, havde på forhånd begrænset kendskab til IT og kommer fra en håndværkerfamilie, hvor far er VVS’er.

Benjamin er 40 år, havde – med egne ord – fra starten af uddannelsen 10 tommelfingre, og han er rykket over i håndværksfaget efter en karriere inden for kontor og kundeservice.

Men sammen med resten af holdet har de hjulpet hinanden – og haft et fænomenalt fællesskab, selv om de i begyndelsen kun kendte hinanden fra skærmen. Og Benjamins baggrund har gjort, at han har påtaget sig ansvaret for at få lavet mapper, så alt relevant materiale er gemt i Sharepoint.

”Specielt til prøver er noter jo bare guld værd, for det er ikke alt, man husker. Lars har lagt stor vægt på, at der var styr på tingene, så man også kunne finde det, man havde brug for. I det hele taget er struktur inden for VVS sindssygt vigtigt”, forklarer Benjamin og tilføjer:

”Og så har vi brugt Discord – som oprindeligt er udtænkt til gamere – til video, og her har Lars været temmelig professionel. Han har haft et kamera derhjemme, og det har været så vigtigt, at undervisningen har været så visuel som muligt”.

Klassen har haft et fænomenalt fællesskab, her er det Casper og Benjamin der samarbejder ved computeren.

Alle hjælper hinanden

Lars Jørgensen har stor ros til eleverne, som har haft styr på tingene i databasen:

”Vi kan ikke have så meget med deres personlige noter at gøre – her er det eleverne selv, der skal tage ansvar, og det har de gjort og nået 110 procent i mål med det”.

For Casper har det været alfa og omega at have en personlig database:

”Den har virkelig været en hjælp, når jeg har været i tvivl om noget. Det er svært at beskrive det fællesskab, vi har på holdet, men alle hjælper hinanden – og ingen griner, hvis man spørger om noget”.

Fællesskab har Benjamin og Casper også haft, da der igen blev lukket op for undervisning i HANSENBERGs VVS-værksteder. De og endnu en holdkammerat har nemlig sammen taget køreturen til Kolding fra deres bopæle i Fredericia.

I bilen har de haft mange snakke om faget, hvor de begge har valgt specialet VVS-energispecialist – og hvor de nu begge skal starte i lære.

Benjamin har fået læreplads hos Andresen’s VVS i Fredericia, mens Casper er startet i lære hos Bravida.

 


Pressekontakt

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583



Brug for hjælp?

phone

Ring

Tlf. 79 32 01 00

dialog

Chat

signup

Tilmeld dig

Læs mere om tilmelding

Del siden