Vinderen fundet efter LEGO-battle på HANSENBERG

100 folkeskoleelever mødtes lørdag den 12. november i den første store First LEGO League i Kolding

Klar, parat, brøl!

14-årige Flemming Nguyen står bøjet over LEGO-robotten, mens han ivrigt trykker på dens knapper. I kinderne ses en let rødmen, og øjnene emmer af koncentration.

Omkring ham står publikum og hepper. Sammen med en makker er Flemming i kamp for sit hold, Team leGO, som består af elever fra Specialcenter Vonsild. De har lige nøjagtig 2½ minut til opgaven, hvor robotten skal bringe brune LEGO-klodser, der skal foregive at være dyrs efterladenskaber, fra A til B på turneringsbordet.

Men til at begynde med vil robotten ikke lystre og følge den planlagte rute.

Flemming tager sig til hovedet, da det ikke lykkes i første omgang. Bedre held har han med de 2 figurer, en politihund og dens træner, som når sikkert frem.

"Nu er der 5 sekunder tilbage," lyder det fra konferencier Frederik Bo Kristensen.

Der går et sus igennem publikum i salen, som spændt følger begivenhederne fra storskærmen.

Så. Tiden er gået.

"Giv dem lige en hånd. Fed kamp," brøler konferencieren.

Stor opbakning til naturvidenskab og teknologi

Heppekor, børnelatter og hektisk stemning.

Nøj, hvor det går. Sjældent har der været så meget gang i den, som der er på HANSENBERG denne lørdag.

Hundredvis af børn, unge, holdvejledere, publikum og frivillige hjælpere er samlet som en del af den verdensomspændende First LEGO League (FLL).

FLL er et tværfagligt projekt med fokus på de naturvidenskabelige og teknologiske fag, hvor børn og unge bl.a. skal bygge LEGO-robotter, programmere dem og få dem til at udføre forskellige opgaver.

Det er første gang, FLL kommer til Kolding, og der er hold fra Bakkeskolen, Munkevængets Skole, Specialcenter Vonsild og Bramdrup Skole.

Bag arrangementet står HANSENBERG, Kolding Naturskole, Pædagogisk Center og Børne- og Uddannelsesforvaltningen i Kolding.

Færre trafikdræbte dyr

Årets tema er vores venner med pels, fjer og finner. Forud for FLL har de deltagende skoler fået en opgave, som eleverne har arbejdet på i 8 uger op til stævnet.

100 elever fra folkeskolen fordelt på 10 hold skal præsentere ideer til, hvordan mennesker og dyr kan interagere med hinanden på en god måde.

Samtidig skal de forklare, hvordan de vil markedsføre deres opfindelse.

Flemming Nguyen viser stolt sit holds ide frem.

Eleverne fra Specialcenter Vonsild har sat fokus på en løsning, der kan redde dyr i trafikken.

"Tusindvis af dyr bliver dræbt i trafikken, og det vil vi gerne være med til at forhindre," siger Flemming Nguyen og peger på en tavle plastret til med advarselsskilte – et skilt for hvert dyr og en plan for, hvor netop dette skilt skal stå i landskabet.

Det smarte er, at skiltene udsender lyde i en frekvens, som kun dyrene hører, og som på den måde skræmmer dyrene fra at krydse stærkt trafikerede veje i tide og utide.

Samtidig har eleverne fået udviklet en app til tablet og smartphone, hvor alle kan søge råd og vejledning til dyr i nød og indberette tilskadekomne dyr direkte til Dyrenes Vagtcentral.

"Vi har undersøgt, om det allerede findes, og det gør det ikke," siger Flemming Nguyen.

Flemming Nguyen, 14 år

"Tusindvis af dyr bliver dræbt i trafikken, og det vil vi gerne være med til at forhindre. Advarselsskilte med indbyggede højttalere skal sørge for, at dyrene holder sig på afstand og undgår at blive ramt af forbipasserende biler. Er uheldet ude, vil man kunne indberette ulykker direkte med en app."

Fra 3D-print til virtual reality

Idéerne er i det hele taget talrige og nytænkende hos de unge forskere.

Nogle har fx fundet på en robot, der transporterer skrald. For at sikre sig sponsorer og midler til projektet har de oprettet en YouTube-kanal, hvorfra de promoverer konceptet.

Et andet hold søger at begrænse krybskytteri ved at 3D-printe stødtænder og horn fra næsehorn, som ligner originalerne til forveksling. Andre forsøger at redde delfiner fra at blive fanget i fiskenet ved at indbygge højttalere i nettet, der skal holde delfinerne på afstand.

Team VR-Zoo fra Bakkeskolen drømmer om at lave en virtuel zoologiske have, som man kan besøge ved at iføre sig et par virtual reality-briller. Det sikrer dyrene mod at blive holdt i fangenskab, mener eleverne.

"Det skal være muligt at iføre sig dykkerudstyr, hoppe i et bassin og svømme rundt med hajer, fisk og andre af havets dyr," siger Julie Bie på 11 år.

Bagerst er det Marvin Christensen, 13 år. Forrest fra venstre er det Nicolas Petersen, 12 år - Adam Kjær, 12 år - Johanna La Cour, 12 år - Julie Bie , 11 år, Josefine Friis, 11 år. Sammen udgjorde de Team VR-Zoo, Bakkeskolen.

Robothund logrer med halen

I teknologidelen skal holdene designe, programmere og teste en autonom robot, som skal løse robotopgaver på en bane. Her bruger holdene LEGO MINDSTORMS og en LEGO EV3-robot som redskab.

Kreativitet, samarbejde, design, vedholdenhed, sammenhold, entusiasme, vilje til at markere sig, leg og læring er centrale elementer i projektet.

Probotz bliver dagens vinder af teknologiprisen. Ud over robotten til brug i kamp har de bygget og programmeret 2 robothunde i LEGO, som kan følge efter en hundekiks og logre med halen, når de får fat i godbidden.

"Det har været lærerigt, sjovt og anderledes at arbejde med projektet. Vi kommer helt sikkert til at savne det, når forløbet slutter," siger 12-årige Jeppe Fuglsang Kruse fra 6. klasse på Munkevængets Skole.

Hans klassekammerat Hamza Djapo, 12, nikker samstemmende.

"Vi har alle været med til at programmere robotterne. Nok har det været svært, men det er også fedt, når det så endelig lykkes. Man bliver stolt," siger han.

12-årige Jeppe Fuglsang Kruse og 12-årige Hamza Djapo fra Probotz, 6. klasse på Munkevængets Skole, har været med til at bygge og programmere robothunde i LEGO.

4 skoler

10 hold

100 unge

Afgørelsen

De 4 bedste hold i robotkonkurrencen går videre til semifinalerne.

For Flemming Nguyen og Team leGO fra Specialcenter Vonsild bliver det desværre ikke til en plads videre, men til gengæld kan de glæde sig over hele 2 priser ved den efterfølgende præmieoverrækkelse.

Semifinale 1

Probotz vs. The Peacocks.

Semifinale 2

Pink Animal Helpers vs. Team Water

 

Pointsystemet sikrer The Peacocks og Probotz en finaleplads, som skal afgøres i 2 runder.

Mens 1. runde er en jævnbyrdig affære, får Probotz alvorlige tekniske problemer i 2. runde.

Det ender med at koste dem sejren.

Vinderen af robotkonkurrencen bliver The Peacocks.

The Peacocks, 6. klasse på Bramdrup Skole, blev årets First LEGO League Champion i Kolding.

Borgmester overrækker priser

First LEGO League Champion er det hold, der klarer sig bedst samlet set i alle kategorier, herunder forskning, teknologi, formidling og samarbejde.

Det er altså ikke nok alene at vinde robotkonkurrencen, men det kan være en fordel, som den samlede vinder er et bevis på.

Borgmester Jørn Pedersen er taget tidligere hjem fra en jagt for at overrække LEGO-pokaler til vinderne og medaljer til alle deltagere.

"Jeg ramte alligevel forbi den dåhjort, jeg forsøgte at skyde, så næste år må jeg hellere tage mig bedre tid til at opleve den fantastiske stemning og det høje engagement, som jeg kan høre, at der har været. Det lover godt for fremtiden, sådan som I alle har knoklet," siger borgmesteren med et smil.

Jublen vil ingen ende tage, da The Peacocks, 6. klasse på Bramdrup Skole, bliver udråbt som dagens samlede vinder og First LEGO League Champion. Foruden æren og en flot pokal i LEGO-klodser får holdet en billet til den skandinaviske First LEGO League-finale, der foregår i Bodø i Norge den 3. december.

Stort tillykke!

Borgmester i Kolding, Jørn Pedersen (V), havde glædet sig til at uddele LEGO-pokaler til fremtidens forskere.

Morgendagens forskere og ingeniører

Det er i øvrigt langtfra sidste gang, First LEGO League afvikles i Kolding.

Hensigten med arrangementet er at øge interessen for teknologi og videnskab og stimulere dagens unge til at blive morgendagens forskere og ingeniører. Det lykkes med arrangementet, mener Lars Mathiesen, medarrangør af FLL og leder af XHOUSE, Koldings kreative eksperimentarium for elever og iværksættere med base på HANSENBERG.

"Vi udfordrer de unge til at tænke som forskere og bruge nye teknologier på en spændende måde. Erfaringerne fra First LEGO League i andre byer viser, at deltagerne derved lærer at arbejde på tværs af faglige grænser og tænke nye teknologier ind i undervisningen," siger Lars Mathiesen.

"Det er et stærkt eksempel på samarbejde mellem grundskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. Den værdikæde går vi benhårdt efter at få styrket med et endnu større arrangement til næste år," uddyber han.

Årets prismodtagere

7 priser gik til dagens bedste præstationer

First LEGO League Champion

The Peacocks

 

Robotkonkurrencen

The Peacocks

 

Teknologiprisen

Probotz

 

Forskerprisen

LEGO Legerne

 

Markedsføringsprisen

Team Bakke

 

Samarbejdsprisen

Team leGO (med rødt kryds over le)

 

Gå-på-mod-prisen

Team leGO (med rødt kryds over le)

Årets deltagende hold

  1. Team Fire – 6. klasse, Bakkeskolen
  2. Team Water – 6. klasse, Bakkeskolen
  3. VR-Zoo – 6. klasse, Bakkeskolen
  4. Teambuilders – 6. klasse, Bakkeskolen
  5. Probotz – 6. klasse, Munkevængets Skole
  6. Team leGO (med rødt kryds over le) – Specialcenter Vonsild
  7. Team Bakke – 6. klasse, Bakkeskolen
  8. LEGO Legerne – 6. klasse, Bakkeskolen
  9. The Pink Animal Helpers – 6. klasse, Bramdrup Skole
  10. The Peacocks – 6. klasse, Bramdrup Skole

Pressekontakt

For mere information kontakt presseansvarlig Lars Haslev.

 

Lars Haslev
Content Manager

Brug for hjælp?

phone

Ring

Tlf. 79 32 01 00

dialog

Chat

signup

Tilmeld dig

Læs mere om tilmelding

Del siden